Monday, July 11, 2011

: Bila jalan jadi tempat berjihad

Perhimpunan Bersih 2.0 dah selamat dengan jayanya sabtu lepas. Sangat jaya sampai menarik perhatian begitu ramai umat manusia yang kononnya turun untuk berjihad. Yup, ada macam2 fatwa yang keluar dari mulut ustaz2 mengatakan kalau kita keluar menyertai such perhimpunan adalah jihad. Dari segi apa aku pun tak tau. Sebab, kalau untuk pandangan aku yang cetek ilmu pengetahuan ni, ustazah lagi lah bukan, ia langsung xboleh dianggap sebagai jihad.

Well, sebenarnya aku memang tak bersetuju dengan perhimpunan ni. Sebabnya, pada aku, dia tak Bersih sebab ada pengaruh politik disitu (bukan lagi NGO seperti asalnya). Patriot pulak macam xde arah, orang buat dia pun nak buat. nvm laa sebab xramai pun yg join patriot.

Kenapa aku tak setuju dengan Bersih? dia diadakan di jalanan which is which, nak taknak memang akan kasi impact yg besar pada peniaga2 kecil dkt area yang terlibat. And peniaga2 atau penjaja dikawasan terbabit bukan ke dari kalangan melayu and Islam? Katakan, tokeh or tuan besar kedai2 area situ kepunyaan non-malay, tapi pekerja2 dia bukan ke satu kaum dengan kite? Tak ke kurang pendapatan sahabat kite tu?.

Katanya, perhimpunan ni adalah ke arah satu pilihanraya yang lebih bersih. Okeyh, aku pun tak berani cakap berapa bersihnya Pilihanraya dekat Malaysia sebab, aku baru pertama kali akan keluar mengundi. But, however, kenapalah perhimpunan serupa ni tak dibuat kat dalam stadium (secara tertutup) macam yang Yang Dipertuan Agong cadangkan? Bukan ke Kerajaan Negeri Selangor dah offer stadium Shah Alam? Kenapa still kena buat dekat jalanan instead of secara tertutup? Dah tu kena buat dekat tengah2 K.L. yang semua orang tau busy sgt time weeken? Ke memang diorang nak pelancong2 yang datang kat K.L. tu tgk diorang? tolonglah beb, kalau media asing tengok agak2 diorang cakap apa?

Namun, aku tak nafikan, betapa bias nya media2 terhadap perhimpunan ni. Kalau tengok tv, memang nampak laa betapa kalau boleh dia nak cakap yang perhimpunan ni langsung tak betul, tak berjaya and bla.bla.bla. Kalau yang media pembangkang plak asyik nak menghentam je kejenye. Konon kerajaan itu, kerajaan ini. Polis suka pukul orang and bla.bla.bla. Macam2.

Harap2 ini lah yang terakhir kan?

.:. Kalau ada pesta maulidur rasul, agak2 orang2 yang berjihad kelmarin sanggup tak join?




1 comment:

Post a Comment