Thursday, August 12, 2010

September 11, Hari Bakar al-Quran.

Alhamdulillah, hari ni hari kedua kita berpuasa. Syukur sampai hari ni kita masih sihat dan mampu untuk beramal ibadah. Untuk yang tak berpuasa , (okeyh.. u know who u are kan.?haha) sorok2 ckit time nak mkn siang.tak pasal kena tangkap kang..Terawih kalian amacam? sunat muakkad tu kalo buat.pahala pun banyak. buatlah kalau ada masa kelapangan.

Di hari baik, bulan baik ni.. aku terbaca satu story. Actualy cerita ni da lama keluar. But maybe ada yang masih taktau. huhu.. First time bace, serious aku nangis. Meleleh gak la air mata tadi. huhu.

Ini adalah khabar dari Florida, yang katanya sebuah gereja nondenominasional di Gainesville akan menjadi tuan rumah "International Burn Quran Day". Hari ni diadakan sempena menyambut ulangtahun kesembilan serangan September 11. (nauzubillah!!)

The Dove World Outreach Center(nama gereja kalau tak silap) akan menjadi tuan rumah untuk mengingati peristiwa itu. Dengan promosi di laman dan halaman Facebook, itu menjemput orang Kristian untuk membakar kitab suci umat Islam di gereja 18:00-9:00

Kata mereka, "Kami percaya bahawa Islam adalah syaitan, bahawa itu menyebabkan berjuta-juta orang untuk masuk neraka, itu adalah agama menipu, itu adalah agama kekerasan dan itu terbukti beberapa kali lebih banyak," kata Pastor Terry Jones CNN's Rick Sanchez dahulu minggu ini.

Kalau dikaji balik, bukan ke orang di atas (Jones) telah menulis sebuah buku berjudul "Islam adalah Iblis". ces. lagi mau bikin gempak.!

Gereja melancarkan saluran YouTube untuk menyebarkan mesej ini. Kalau korang rajin, try search "International Burn a Koran Day". Banyak da video kat youtube tu.Sorry, aku memang xbleh nak upload masuk entri ni. Brodband cam ayam ni da exceed limit, so, dia jadi slow sgt. huhu..But, serious beb rase cam nak ngamuk je bile tengok sume video tu.. Dah lah time bulan puasa ni kena banyak2 saba.. huhu..

Dalam salah satu posting kat youtube, Jones ada bertanya:

"Maksud saya bertanya pada diri sendiri, adakah anda pernah benar-benar melihat seorang Muslim sangat senang Ketika mereka sedang di jalan ke Mekah?? Saat mereka berkumpul bersama di masjid di tingkat? Apakah itu kelihatan seperti agama yang benar kegembiraan?"

"Tidak, untuk saya ini nampak seperti agama syaitan."

Dia (aku tengah marah, so, tanak guna perkataan beliau) kata lagi, "Api kekal adalah satu-satunya tujuan Quran dapat menyebabkan orang, jadi kami ingin meletakkan Quran di dalamnya [tempat] sic - api!"





psst : kita mungkin tak terlalu taksub tentang agama kita. Sembahyang pun tonggang terbalik. Tapi, kalau dah sampai bab seperti macam ni. Takkan as umat Islam kite tak terusik or tercuit ckit pun kan? buat lah apa2 yang patut. Mari kita berdoa, semoga hari ini tak terjadi. Dan mereka2 yang plan program seperti ni, harapnya sedar yang mereka sedang cuba bermain dengan api.

1 comment:

Unknown said...

i like ur entry dear.. :)

hisyh, dorang tu tak sudah2 kacau agama kita...

bengang betul...

Post a Comment